Jak vytvořit paletu barev pro grafický projekt

Dnešním článkem zakončím sérii článků úvodu do teorie barev. Myslím, že jsou základy touto sérií dostatečně pokryté.

Doporučuji si přečíst první díl, ve kterém jsem popisovala, jaké barevné kombinace spolu ladí a na základě jakých pravidel postupovat při výběru palety.

druhém článku jsem popisovala barevné modely RGB a CMYK, které se vám budou hodit pro práci v digitálním prostředí. V tomto článku vám navrhnu postupy, jak konkrétně vytvořit vaši paletu barev pro další práce v grafickém designu.

Barva v digitálním prostředí

Barvy mají svůj vlastní hexadecimální kód. Tyto kódy využijete při vytváření palet. S těmito kódy se pracuje napříč digitálním prostředím, od grafiky, digitální malby, po programování v HTML. Jakmile potřebujete z webu, programu, fotek, či čehokoli jiného, přenést vaši barvu do jiného programu, vždy vám stačí pouze přepsat tento kód.

Kód se skládá z hashtagu a šesti různých znaků (písmen nebo čísel). Například bílá je #FFFFFF, červená je #FF0000. Každému jednotlivému kódu náleží jedna barva. Tento kód se dá zjistit, když v grafickém programu použijete kapátko a barvu si zobrazíte dvojklikem v panelu. Vybraná barva na obrázku je tedy modře zvýrazněná #72483a.

Jak si vytvořit vlastní paletu barev (jako z Pinterestu)?

Sem tam na Pinterestu narazím na obrázky s paletkou a přemýšlím, jak dlouho asi lidé jezdili tím kapátkem po obrázku, aby našli tak krásné odstíny, co spolu ještě ladí. No, trvalo mi dlouho, než jsem zjistila, že na to existují jednoduché programy, co za vás barvy z obrázku vyberou.

Na stránkách Color.Adobe existuje funkce, díky níž můžete nahrát obrázek a z něj se vám automaticky vyberou barvy, které spolu budou tvořit vyváženou paletu barev (přímý odkaz: https://color.adobe.com/cs/create/image). Posouvátky na obrázku můžete odstín ještě měnit dle preferencí. Pokud máte Adobe předplacené, můžete si barvy rovnou importovat do vašich programů.

Na základě hexadecimálního kódu si můžete uložit svůj vlastní katalog barev. Všechny kódy se zobrazují pod barvami a můžete je tedy přepsat.

Program už za vás odvedl tu nejtěžší práci, teď stačí, abyste v Photoshopu vytvořili pět okýnek pro barvy a vedle nich vložili obrázek. Pokud nemáte předplacený žádný software, můžete využít zdarma stránku canva.com, která má taktéž vlastní generátor palet. Dokáži se ale představit, že vám bude stačit i nějaká jednoduchá aplikace v mobilu. Důležité vždy je, abyste barvy do aplikace nějak dostali, a to by s těmito kódy neměl být problém. Dokonce i v Procreate stačí, abyste při vkládání nové palety vybrali možnost vložení podle fotografie.

Jaké barvy použít?

Červená se často používá na různá tlačítka, abychom pozorovatele vyzvali k nějaké akci (například u tlačítka „odběr,“ „přidat do košíku“ apod). S červenou se to ale nesmí přehnat, svítící rudá na monitoru může přivodit i bolest hlavy, není vhodné proto používat velké červené plochy.

Oranžová se hodí k tmavým barvám, jako je modrá, se kterou tvoří příjemný kontrast. Oranžovou pak můžete použít pro nadpisy, či jiné objekty, na které chcete upozornit a modrou vložit jako pozadí. Též by oranžové nemělo být příliš mnoho, volte ji jen tam, kde chcete přitáhnout pozornost.

Žlutá barva se v grafickém designu příliš často nepoužívá, jednak ji člověk může jednoduše přehlédnou, též může vzniknout komplikace s tiskem. Opět je velmi jednoduché to se žlutou přehnat. I přesto spousta firem volí žlutou při budování značky, ať už do loga, tak jako pozadí, aby těžily z optimismu této barvy. 

Zelená je často spojována s přírodou, proto se používá u naturálních produktů. Na druhé straně zelenou používají i například banky, či investiční společnosti, které chtějí vytvořit dojem stálého „zeleného“ stabilního zisku, proto se může používat i se spojením růstu, či úspěchem.

Modrá a zelená jsou jedny z nejvíce používaných barev v grafickém designu. Modrá taktéž dokáže evokovat stabilitu a profesionalitu, díky jejímu klidnému chladnému tónu. Modrá barva je vhodná na velké plochy, jako je právě pozadí.

Tuto vlastnost má i teplejší fialová, která se často kombinuje se žlutou, či zlatou, kde se fialová použije na pozadí a žlutou se zvýrazní důležité objekty.

Růžová je trochu komplikovanější na použití, poněvadž je spojená většinou jen se ženskými produkty. Růžová je použitím podobná žluté a je nevhodné ji použít na vetší plochy. Taky si pamatujete na éru blogů kolem roku 2012, kdy jsme si dávali zářivou růžovou jako pozadí blogu? Nejlépe ještě s kombinací zářivě zelené? Tahle éra už je pryč, ani tato tendence naštěstí nepřetrvala. Spíše se s ní opět zvýrazňují jen důležité objekty.

Závěrem

Z mého subjektivního pohledu si většinou všechny webové stránky přepínám do „dark mode,“ proto nemám ráda, když mě vyloženě kopne do očí, nějaká zářivá barva. Nedej bože ještě v pozdních hodinách, kdy se k mé tmavé obrazovce přidá „night shift,“ v té nejžlutější verzi. Proto, pokud se jedná o grafiku na webech, používejte barvy opatrně a s důvodem.  Samozřejmě, pokud chcete naopak vyjádřit kreativní nápad barvami, a vyloženě vytvořit umělecké dílo, pak vám nikdo nebrání zvolit zářivé a jasné odstíny.

Tímto zakončuji tuto sérii článků o barvách, jestli máte nějaké doplňující dotazy, či nápady na téma související s barvami, můžete pod článkem zanechat komentář a budu se snažit, co nejdříve odpovědět.