Teorie barev se dá využít ve všech možných oblastech, ať už jste grafický designer, ilustrátor, fotograf, malíř, návrhář nebo se jinak zabýváte vizuálním obsahem. Pokud se nesnažíte zrovna zachytit duhu nebo rozklad světla ve své práci, budete se muset nejspíše omezit pouze na určitý výběr barev. Jak přistupovat k výběru barev si nastíníme v dnešním článku
Na jedné ze sociálních sítí jsem viděla fotografa, který ukazoval své fotografie před a po úpravě. Spousta lidí se v komentářích ptala: „Proboha živého, proč ze zelené trávy děláš oranžovou?“ Odpověď byla prostá: „Aby přece ladila s oblohou!



Oblíbená kombinace: „TEAL ORANGE“ zdroj: unsplash.com
Základní slovníček
Dovolte mi pro začátek představit pár nejzákladnějších pojmů. Jednotlivé barvy se skládají ze tří složek:
- Barevný odstín – část barevného spektra. Dáváme jim barvy jako červená, modrá a zelená (anglicky hue). Tyto barvy společně tvoří barevný kruh, ze kterého budeme vycházet dále v článku.
- Sytost – označuje bohatost dané barvy, přesněji jak je barva silná, či jak moc je pigmentovaná (anglicky saturation). V jednom díle by nemělo být příliš sytých barev, ty totiž přitahují pozornost. Syté předměty jsou proto často hlavním objektem, který chceme zvýraznit. Velmi syté barvy a pestré se používají především v dílech pro děti, kde evokují pocit nepřirozenosti a dětskosti.
- Tonální hodnota – tón je hodnota světlosti dané barvy (anglicky value/luminance/shade). Vzdálené hodnoty spolu tvoří kontrast. Rozdílné barvy mají samostatné tóny. Například žlutá má nejsvětlejší tón a fialová nejtmavší tón. Pigmentace barvy se však neliší.
- Nízký klíč – barvy jsou v nejtmavších tónech
- Vysoký klíč – barvy jsou v nejsvětlejších tónech

Barevné skupiny a systémy
Tato teorie vychází z onoho zmíněného barevného kruhu. První možné rozdělení je podle teploty jednotlivých barev.
- Teplé barvy – barevné odstíny mezi červenou, žlutou, růžovou a oranžovou.
- Studené barvy – druhá polovina kruhu, tedy zelená, modrá a fialová.
Jednotlivé barvy však můžou mít jak teplé, tak i studené odstíny. Užití jednotlivých skupin mění celou náladu díla. Obecně bychom mohli říct, že teplé a více syté barvy změní náladu díla na veselou. Smutné scény pak využívají studené a málo syté barvy. Studené barvy mají také tendenci ustupovat do pozadí, zatímco teplé barvy do popředí.

Další rozdělení jsou podle druhu kombinací na barevném kruhu. Užíváme je pro výběr vhodných kombinací barev. Samozřejmě nemusíte tyto pravidla striktně dodržovat, ale mohou vás vést při výběru barev správným směrem. Nejčastěji se udává šest těchto různých kombinací:
- Monochromatické (jednobarevné)
Nejlepší je ho využít v případě, kdy se na obraze nachází jen jeden objekt. Případně pro zdůraznění celé atmosféry obrazu. Tím se soustředíme jen na příběh, nikoli na barvy.




- Analogické (výběr tří barev vedle sebe)
Tři sousedící barvy na barevném kruhu. Kvůli jednoduchým přechodům jsou často příjemné na pohled a jednoduché na použití. Tyto kombinace se velmi často nachází v přírodě, primárně zelená s modrou a žlutou. Je vhodné si ze tří vybrat jen jednu dominantní barvu.



- Doplňkové
Barvy proti sobě. Tento výběr je jednoduchý na použití, tím je také velmi populární. Jedna barva by měla převládat nad druhou. Často se využívají teplé barvy v kontrastu se studenými. Tento typ kombinace se často používá v logotvorbě.




- Tetradické (obdelníkové)
Doplňkové barvy se dvěma dalšími doplňkovými barvami. Opět by měla jedna barva v páru převažovat nad druhou. Často se používají odděleně, kdy jeden pár je v popředí a druhý v pozadí. Jsou náročné na použití



- Triadické (trojúhelníkové)
Obsahuje barvy, které jsou od sebe na barevném kruhu stejně vzdálené. Taktéž jedna z nejtěžších variant na použití.



- Rozdělené doplňkové a dvojitě rozdělené doplňkové
Rozdělené doplňkové barvy jsou dva odstíny oddělené jednou barvou. Například modrá a fialová jsou odděleny žlutou.




Doporučuji Vám navštívit stránku color.adobe.com/cs/create/color-wheel, kde můžete bezplatně používat barevný kruh a vytvářet dle těchto pravidel barevné kombinace.
Závěrem
Nepoužívejte moc barev, které mají vysokou saturaci, ta se používá jen pro zvýraznění nejdůležitějších prvků. Taky dbejte na to, aby hodnoty tónů nebyly podobné, nevznikl by pak mezi nimi dostatečný kontrast. To si můžete zkontrolovat tak, že obrázek převedete do černobílé. Při správném tónování by měl být kontrast patrný. Nakonec použijte barevný kruh pro výběr možných kombinací.
Ze začátku se zkuste omezit na pět barev, včetně bílé a černé, a nezapomínejte ani na neutrální barvy. Můžete používat světlejší a tmavší odstíny vybraných barev.
Jako cvičení si můžete například stáhnout jednoduché omalovánky nebo mandalu a zkoušet kombinovat různé variace. Postupně můžete barvy přidávat, ale nejlepší je začít s méně barvami než s více. Nebojte se, pokud tímto přístupem nevytvoříte realistická díla, výběr barev může být zábava. Už jsem viděla tolik zelených moří a modrých stromů!
Na závěr přikládám přehled článku, který si můžete stáhnout a až budete váhat při výběru barev, snad vám pomůže se lépe zorientovat.
