V dnešním článku zkusím zhodnotit svou zkušenost s fotobankami po dvou letech přispívání. Přispívala jsem celkově na čtyři různé fotobanky. Jmenovitě na Shutterstock, Adobe Stock, Bigstock a Depositphotos.
Toto téma jsem rozebírala už dříve v článku: Prodávání na fotobankách pro začátečníky. Popisovala jsem svůj subjektivní přístup, že fotobanka se dá vést dvěma způsoby. První je ten, kdy se opravdu jedná o vaše podnikání a jste aktivní přispěvatel, který sleduje a reaguje na trendy. Takový přispěvatel má v portfoliu tisíce snímků, které ke všemu různě kombinuje, aby dosáhl co nejvyššího počtu nahraných snímků.
Druhý způsob, který vedu já, je založen na tom, že moje přispívání na fotobanky nemá absolutně žádnou strategii. To znamená, že vytvářím ilustrace v rámci různých kurzů a cvičení a fotobanky představují odkládací místo těmto snímkům, které by jinak skončily zapomenuty v počítači, či šuplíku. Nevytvářím cíleně snímky, o kterých vím, že jsou žádané.
Tento článek pak představuje statistiku a přehled pro všechny, kdo chtějí být jen příležitostnými přispěvateli a nechce nebo nemůže z fotobanky udělat aktivní podnikání.
Před pár dny jsem překročila hranici 100 nahraných snímků. Nahrávám již dva roky a jakého výsledku jsem dosáhla? Takového, že jsem jen na jedné fotobance dosáhla minimální částky pro vyplacení. Uživit se tím jednoduše zatím nemůžu.
Fotobanky dle celkového počtu stažení
80%
SHUTTERSTOCK
11%
ADOBE STOCK
6%
BIGSTOCK
3%
DEPOSITPHOTOS
Shutterstock
Velkou nevýhodu Shutterstocku je, že začínáte na pouhých 10 % za prodej. Zbytek si nechává Shutterstock. Nejen, že je to velmi demotivující, taktéž musíte závodit s časem. Abyste dostali více procent z prodeje, totiž musíte do konce kalendářního roku prodat alespoň 100 snímků. Po 100 snímcích se přehoupnete ke krásným 15 % za prodej. Další hranice je následně 250, 500, 2500 a 25000 snímků. Já osobně vnímám 250 jako nedosažitelnou hranici.
Na druhou stranu, na Shutterstocku se mi snímků prodává s velkým přehledem nejvíce. Za celou dobu jsem zde prodala přes 130 snímků, což je ve výsledku o 30 snímků více, než jsem vůbec celkově na tuto fotobanku kdy nahrála. Samozřejmě jsou snímky, které se neprodaly ani jednou.
Adobe Stock
Velkou výhodou Adobe Stocku je fakt, že získáváte za prodej jednotlivých snímků daleko více peněz než na Shutterstocku, nicméně snímků se mi zde prodává podstatně méně. Tudíž výsledek je v porovnání se Shutterstockem porovnatelný. Ve finále je to stále moje druhá nejvýdělečnější fotobanka. Na Adobe Stock se zároveň prodává víc vektorů a různých grafických prvků, kdežto na Shutterstocku se mi více prodávají ilustrace a fotografie.
Výhodou Adobe Stocku mohou být jeho neplacené kolekce. Jednou za zhruba půl roku mohu nominovat vybrané snímky, aby se stali součástí zdarma kolekce a pokud budou přijaté, můžete jednorázově dostat 5 dolarů za snímek.
Bigstock a Depositphotos
Na tyto dvě fotobanky přispívám primárně z důvodu, že nahrávání snímků je velmi rychlé, jednoduché a vždy zkopíruji jen název a klíčová slova. Leč je pravdou, že Bigstock je trochu zastaralý. Ve výsledku mi nahrání zabere jen pár sekund, takže nevidím důvod, proč snímky nenahrát i sem. Dávno jsem se vzdala naděje, že by se zde něco prodalo. Na obou fotobankách jsem vydělala dohromady nějaké tři dolary. Jediná moje naděje na úspěch je jednoduše věřit v zázrak, že se z jednoho snímku stane hit, jinak si výdělečnost těchto fotobank jen těžko dokáži představit.
Ostatní fotobanky
Dreamstime je jediná další fotobanka, s kterou mám zkušenosti. Bohužel prostředí pro nahrávání působí až tak moc zastarale a zmateně, že jsem tuto fotobanku opustila po pár prvních nahráních.
Na další fotobanku jsem se již neregistrovala a ani to neplánuji. Pokud máte zkušenosti s jinými fotobankami, budu velmi ráda, pokud se o zkušenost podělíte v komentářích.
Nejúspěšnější snímky
Vybrala jsem tedy žebříček třech nejlepších snímků, které se prodaly za celou dobu nejvíce. Myslím, že jejich úspěch není zapříčiněný primárně jejich vizuální stránkou, ale hlavně tím, že všechny obrázky jsem nahrávala na fotobanky ve svých začátcích, takže měli mnoho času se prodat. Naopak snímky, které jsem nahrála teprve nedávno, a jsem přesvědčená, že jsou kvalitou i vizuální stránkou daleko lepší, mají stále málo nahrání.
Tyto TOP 3 snímky mají taktéž jednu společnou zajímavou charakteristiku – nestrávila jsem s nimi skoro žádný čas. Všechny tři snímky vznikly spontánně a žádný z nich neobsahuje velký počet detailů. Naopak ty, které jsem vytvářela i řadu dní, často zapadly v mém portfoliu a stále si je nikdo nestáhl. Proto jsem přesvědčená, že čas investovaný do snímku není úměrný výdělku. Na prvním místě je nápad a konkurence.



Snímky, které se nikdy neprodaly..


Na začátku jsem si myslela, že se nejvíce budou prodávat loga a cestovatelské fotografie. Zjistila jsem ale, že tento typ snímků se prodává ze všech nejméně. To nejspíše není z důvodu, že by loga a fotografie nebyly na fotobankách úspěšné, ale že lepších fotografií je opravdu nepřeberné množství. Když si zadáte do vyhledávání na Shutterstocku například „bakery logo“, najde vám to zhruba nějakých 140 000 stock snímků. Pokud se neřadíte mezi profesionály, spíše bych se zaměřila na originální myšlenku.
Návod jak na fotobanky?
Pokud jste se rozhodli do fotobanky investovat svůj čas a odhodlání, nejspíš jste došli k závěru, že je nejlepší sledovat a držet se trendů. Upřímně si myslím, že pokud chcete opravdu mít z fotobanky stabilní příjem, tak přístup pokus omyl není nejlepší cestou. Na Adobe Stock je záložka „postřehy,“ kde se můžete podívat, co se aktuálně nejvíce prodává. Taktéž si můžete projet portfolia největších přispěvatelů a inspirovat se jejich prací.
U sebe sleduji poměrně zajímavou statistiku, a to tu, že s počtem nahraných snímků stoupá průměrný počet stažení (nutno podotknout, že mám na fotobance jen 100 snímků, kdežto někteří přispěvatelé řádově tisíce, takže je to nesrovnatelné). Avšak, s vyšším počtem nahraných snímků už výdělek neroste. Výdělek u mě závisí na štěstí. Dám vám příklad – někdo si jednou za měsíc koupí snímek za dva dolary, kdežto další měsíc se prodá jen deset snímku za desetinu dolaru.
Můj závěr se nebude nejspíše lišit od článku, který jsem psala před rokem. Doporučuji nahrávat na fotobanky, ale nedoporučuji mít vysoká očekávání. Aby vás fotobanky uživily, musíte se jim profesionálně věnovat, nebo mít obrovské štěstí, že se váš snímek stane bestsellerem a vydělá vám balík peněz.
Na závěr bych dodala, že je spousta způsobů jak s grafikou začít vydělávat peníze. Pokud ještě nejste v pozici, kdy byste dokázali shánět klienty a vytvářet grafiku na zakázky, prvním krokem vždy bude vytvoření reprezentativního portfolia. Nemusíte přispívat jen na fotobanky, které jsem vyjmenovala. Existují i různé internetové obchody, kde můžete prodávat třeba štětce, fonty nebo šablony. Taktéž se můžete zúčastnit různých grafických soutěží, kde můžete sbírat zkušenosti a potencionálně i nové klienty. Někde můžete vytvářet design triček, hrníčků, dek či plakátů, doslova si tedy můžete zvolit vaší cestu, která vás bude bavit nejvíce.
Závěrem k blogu
Tento odstavec se již netýká obsahově článku o fotobankách. Přesto bych vás na závěr poprosila o vyplnění ankety. Měla jsem rozepsáno několik článků, bohužel jsem přišla o dokumenty nahrané v počítači a vše musím psát zase od nuly. Ráda bych tedy věděla, k čemu se vrátit nejdříve.
Který z těchto článků byste na tomto blogu uvítali jako další?